Motivera motivationen

Jag fick en kommentar som jag gärna delar med mig av så att fler kan läsa mitt svar =)

Hej! Har börjat VV online för några veckor sedan. Tycker det är svårt med motivationen, hur gör du när det känns motigt? Har också haft ont i ett knä nu en vecka så det har inte blivit nån träning, tyvärr och det känns också jobbigt.
Kram Christina

Hej Christina, nu har jag bara varit med i ViktVäktarna i två veckor och det är min tredje vägning idag. Det är inte så att jag hela tiden känner mig motiverad, långt ifrån. I helgen höll jag på att bryta ihop för jag hade inte alls lust mer. Det ska jag villigt erkänna. Jag har varit med i VV tidigare och det är ju så att jag slutat efter en tid eftersom den minskade motivationen har styrt mina tankar. Jag har nöjt mig och slutat.

Nu har jag insett att ViktVäktarna är en livsstil, och en livsstil som jag måste följa, alltid. Min dåliga relation till mat och godis är något jag måste ta kontrollen över.

Lite tips från coachen:
– Du skriver att du är med i VV online, det klarar inte jag. Jag måste ha mötet och vägningarna. Det är det som driver mig och peppar.

– Hitta likasinnade. Vi har blivit ett gäng som håller ihop och peppar varandra via Facebook.

– Träningen, gör så mycket du kan och var nöjd med det! Alla jobbar efter sina förutsättningar. Jag tränar dåligt och det är okej. För med ViktVäktarna program är träningen en bonus för dig (som jag förstått det).

– Jag tog foton på mig själv i helkropp, och när jag ser kortet känner jag ett ”MÅSTE”

– Jag tänker aldrig att ”jag måste bli smal”. Jag tänker ”jag gör detta för att både knopp och kropp ska må bra”. Jag förtjänar att må bra.

– Jag unnar mig… Jag har inga förbud men jag gör AKTIVA VAL. Jag bestämmer när jag vill unna mig och då njuter jag och jag låter bli det där dåliga samvetet för det mår man bara dåligt över och det kan verkligen göra att man tappar motivationen. Jag har redan bestämt de datum då jag ska unna mig hela december.

– DU är din egen chef, ta kontroll över dina tankar, det är bara du som kan göra det. Allt sitter i huvudet.

– Men framförallt, HA KUL, NJUT och var nöjd med att du gör ditt bästa, för det är bättre än att inte göra något alls!

Jag hoppas att du orkar fortsätta denna resan med mig Christina. Skriv gärna om du vill få mer kontakt. VI gör detta tillsammans.

Och ni andra, vad är era bästa tips för att inte tappa motivationen?

Kram på er alla <3

 

  1. Glömde skriva att jag fotat mig 1 gång i månaden, jag med. Jättebra att få SE tydligt vad som faktiskt syns!! Och även bra att ha kvar bilder som avskräckande exempel! 😉

    1. Fnulan skriver:

      Ja men det ska jag med göra, bra tips! KRAM

  2. Lisbeth skriver:

    Kloka ord rakt igenom!
    Jag gör min andra runda på VV, första var för drygt 20 år sedan. Det gick bra, och jag lyckades hålla vikten i många år. Men så skadade jag mig, och fick flera olika sjukdomar, och då började uppgången igen. Nu har jag bestämt mig att nu ska jag ner i vikt.
    Min största hjälp är när jag tänker att vid den här tiden nästa år ska jag komma i storlek 40-42.. Gör jag det har jag gått ner ungefär 30 kg på 15 månader, vilket hade varit kanon.
    Och så straffar jag mig inte om jag misslyckas ibland. Det är bara att börja om efter vägdagen, och kämpa vidare.
    När det gäller träning är jag pga hälsoskäl/funktionshinder ganska begränsad. Men jag försöker öka så sakteliga iaf.
    Det som är viktigt är att man inte faller i fällan och jämför sig med andra. Vi har alla olika förutsättningar.
    😀

    1. Fnulan skriver:

      Tack vännen!!

    1. Fnulan skriver:

      TACK Sara! Det är bara att gå på det igen =) Heja dig

  3. Jenny skriver:

    Tack för frågan och de ärliga scaren. Kram

    1. Fnulan skriver:

      Pussen bästa Jenny

  4. Jenny skriver:

    Många bra råd du har där….

    1. Fnulan skriver:

      Tack Jenny!!! <3 Kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..