I annonssamarbete med SOCIALMATCH

Socialmatch & micro-influencer

För några veckor sedan gick jag med i Socialmatch. Det är ett nytt företag som jobbar för att jag som influencer och en kund ska matchas tillsammans. Om du tänker dig en dejtingsajt men här är det en annan sorts partner man söker =)

Anledningen till att jag anslöt mig till Socialmatch var att dom arbetar lite annorlunda än andra nätverk mot mig som micro-influencer som i sin tur även gynnar kunden. Den stora skillnaden är att Socialmatch är en marknadsplats som arbetar med förfrågan, offert, beställning, accept mellan kund och influencer på en självservice-plattform. Det jag upplevt från de som startat influencernätverket är att de är öppna för diskussioner och på kort tid har jag fått massor med bra erbjudande om samarbeten som är skräddarsydda för just mig och kunden.

Jag vill gärna göra ett slag för det vi kallar micro-influencer. Det är en bloggare (som typ mig) som inte har en miljon besökare om dagen men producerar grymt mycket bra content när det gäller text, trovärdighet och med väldigt högt engagemang. Vi är de ”vanliga” människorna, grannen eller kompisen som når ut på ett otroligt starkt sätt. Anledningen till att många samarbetar med Micro-influencers idag är på grund utav det stora engagemanget, trovärdigheten samt att det oftast är billigare och att samarbeta med oss.

När jag var på ett ”samarbetsmöte” blev jag frustrerad när kunden absolut inte kunde förstå varför dom skulle välja mig och min kanal och inte den med 100.000 unika i veckan. Sanningen är ganska enkel för mig:
– Ju fler följare du har, ju mindre engagemang får du på till exempel Instagram. Och det är på grund av deras algoritmer.
– Vi micro-influencers har ofta ett enormt driv att producera bra content för att visa att vi är bra och vill gärna ha fler samarbeten.
-Vi brukar alltså ofta överprestera men till en mindre summa.
Nu menar inte jag att stora influencers inte gör ett bra arbete men vi måste visa upp oss mer än dom och därför presterar många av oss alldeles för mycket (till kundens glädje).

Socialmatch arbetar ungefär såhär: I ett samarbete med en kund sätter man ramarna efter kundens behov av exponering, det går ut en förfrågan till de kvalitetssäkrade influencers inom nätverket som passar för uppdraget. Vi influencers får uppge vårt pris eller tacka nej. Sedan är det kunden som beslutar om man ska gå vidare eller ej.
Något jag har uppskattat är att processen är snabb och vare sig jag eller kunden behöver vänta.
Jag har dock önskemål om att man fått feedback från Socialmatch på varför man kanske inte fått ett uppdrag eller ett meddelande att man inte fått uppdraget man ansökt om. Jag vill ju förbättra mig och det vill säkert Socialmatch också göra =).

Jag vet att Socialmatch är noga med kontrollen av våra siffror verkligen stämmer så alla får uppge mätkoder. Det tycker jag är JÄTTEBRA då det finns många influencers som uppger falska siffror och luras. Företagen vet tyvärr oftast inte hur de ska kunna få den riktigt statistiken och blir de stora förlorarna.

Så vill du som micro-influencer kopplas med Socialmatch eller vill du som företag föras samman med kvalitetssäkrade micro-influencers? Då är det bara att tuta och köra! HÄR hittar du oss micro-influencers på Socialmatch

  1. Intressant! Har kikat på dom. Bra att läsa vad du tycker! Tumme upp 🙂

  2. Vilken knepig sida! Jag försökte fylla i mina uppgifter, men dessa vill inte sparas. Å ingenstans kan man registrera sin instagram, det borde ju också vara intressant. Vet du om knappen för aktiv ska vara vit eller svart?

    Apropå de där följetågen på Instagram, folk som är med i dem ofta gillar väldigt sällan andras bilder. De kanske har många följare, men de interagerar inte med dem de själva följer ett dugg. Tycker generellt att folk är dåliga på att gilla bilder på insta.

    1. Roland skriver:

      Hoppas mitt svar på din fråga på info@socialmatch.se hjälpte. Annars får du höra av dig. Instagram-registrering kommer, den blev fördröjd pga all diskussion om Facebook och Analytica, fejkade följare, mm. Vi skall ha en säker lösning där fejkade siffror och följare ej har någon plats. Då får det hellre ta lite tid så att det blir rätt och riktigt.

    1. Roland skriver:

      Att du inte kommit med i någon förfrågan beror helt enkelt på att din blogg ligger och balanserar strax under vad vi kräver i antal unika besökare i veckan. Ca 100 unika besökare till i veckan gör att du borde vara med i de flesta förfrågningarna.

  3. Bra grej! Många skriver till mig och vill promota mina väskor och jag får ofta läsa att de har ”tiotusen” följare på instagram. Problemet är att man ser ofta att dessa följare är köpta för engagemanget är i princip obefintligt när de får 20 likes för ett inlägg bara. Så det finns väldigt många influensers som ljuger och det märks ju direkt när man kollat deras flöden. Så det kan vara svårt att hitta riktigt bra och med korrekt statistik. Ska kika på detta 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..