Till Skånetrafiken

”Hej Skånetrafiken,

Jag ser i ert flöde med meddelanden att ni till 99% får ta skit från sura och arga kunder som av någon anledning är missnöjda.
Jag hoppas trots…….
– Bussar som av någon anledning hamnat i en trafikkö och blivit sena (som oss i bilarna faktiskt också gör ibland)
– Bussturer som det inte går buss på var femte minut
– Biljettautomater som inte fungerar som dom ska
– För dyra priser med mera….
…. att ni ändå får en fin dag på kundtjänst och förstår att den skiten ni ibland får ta inte är riktad till er och kommer från frustrerade personer som bara vill häva ur sig skiten.

Ni gör vad ni kan och ni gör det väldigt bra. Er ton här inne bland alla klagomål är alltid proffsig och positiv. Även om jag också kan sura till över en sen buss eller en buss som går sönder så är jag klok nog till att förstå att det finns större problem här i livet att lösa och sura över och ni gör ert bästa. Er chef ska vara väldigt stolta över er!
Positiva hälsningar till er alla och tack för att ni kör när jag inte orkar”

Ovan skrev jag till kundtjänst för Skånetrafiken i morse. Jag blev så ledsen när jag satt och läste genom de meddelanden missnöjda personer skrivit på deras sida på Facebook. Vi måste börja efter och fundera på vad vi sysslar med. Är det okej att vi skriver en massa klagomål på Sociala medier? Det är oftast inte personerna där som står för misstagen som svarar, ändå tar vi oss rätten att vara otrevliga eftersom vi faktiskt är kunder och dom alltid har rätt. Nej, skärpning. Det är inte alls okej….. Sprid kärlek istället!

Mira har minsann rest runt på bussarna genom Skåne med Skånetrafiken =) Det var ganska surrealistiskt att se sin dotter susa genom på vägarna.
Jag hoppas att allt är bra med dig. Jag är hemma sjuk resten av veckan. Jag ska berätta varför sen.
KRAM

  1. Maria skriver:

    Du reser inte så ofta med Skånetrafiken va? Prova själv att tågpendla mellan Malmö-Lund en månad så får vi se hur klämkäckt positiv du är efter det. Tågen flöt på bättre i Sydafrika när jag var där, än här. De bör skämmas och har själva valt att använda sig av sociala medier som en kommunikationskanal. Men om de lyckats köra sina 2 simpla mil utan komplikationer åtminstone en vecka i rad, då ska jag också ansluta mig till din posivitetshets.

    1. fnulan skriver:

      Oj här var det ord och inga visor minsann. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du drabbas så hårt och tro det eller ej, jag reser med Skånetrafiken. Positivitetshets? Nej det tycker jag inte att det är, jag tycker att det är ganska vanliga simpla tecken på att vara positiv och det är ganska trevligt både för mig själv och (en del) i min omgivning. Man kan alltid välja med att se saker svart eller vitt, eller som jag ganska grått eftersom jag gärna ser hur det är för bådas sidor.
      Jag önskar dig en fantastisk dag och hoppas att Skånetrafiken kan bli bättre på din sträcka som verkar hårt drabbad. Dock så tror jag att ingen vill att någon ska drabbas av sena resor. Jag vill se det goda hos det flesta. jag mår väldigt bra av att vara klämkäckt positiv. Testa hur det känns för dig?

    1. Pendlar dagligen Veberöd-Kristianstad. Majoriteten av gångerna pendlingen inte flytit på har varit antingen signal fel eller att en människa hoppat framför tåget. Jag kan ofta bli irriterad på situationen såklart för jag vill hem till min familj. Men just dessa fel kan du inte skylla på Skånetrafiken så jag tycker din attityd är väldigt tråkig.

  2. Ola skriver:

    Tåg som inte går flera gånger I veckan och snart en prisökning på 55%.
    Förra fredagen var ett bra typexempel. Kollar tiden i apoen och tåget 7:18 var försenat 7:53 (35 min sent). Så väntar hemna då det regnar. Kollar igen 7:23 och då står det att tåget gick 7:22. Har skärmbilder så inte jag som såg fel.
    Så missade tåget. Tågen har varit inställda måndag till torsdag mellan 8 och 15. Typiskt så blev detta förlängt till fredagen också.
    Så då gick nästa tåg till jobb 15:18.
    Alternativet är ersättningsbussar fast de har ju +-30 minuter i precision. Så man fick stå länge i regnet och blev några timmar sen till jobbet. Händer en gång i veckan.
    Denna veckan har bara ett tåg brunnit och någon försening på endast 30 minuter.
    Så om man ska jämföra dem med en bil så måste det vara ett vrak som skulle skrotats för länge sedan.
    Sen tror jag inlägget här är sponsrat.

    1. fnulan skriver:

      Haha nä Ola, det är faktiskt inte ett dugg sponsrat, jag hade markerat det som ett sponsrat inlägg i så fall. Jag har inte på något vis skrivit att Skånetrafiken INTE gör fel. Jag radar till och med upp det som är problemen. Jag skriver till kundtjänstpersonal som får ta all skit för saker dom egentligen inte kan påverka men svarar alltid på ett proffsigt och bra sätt. Jag skänkte helt enkelt lite kärlek till väldigt utsatt personal. Lite kärlek och omtanke är väl aldrig fel?

  3. .Madde skriver:

    Ibland förtjänar dom sin kritik.. Sen finns det olika sätt att komma med den. Jag har en hel del exempel på hur i vårt fall västtrafik uppför sig som, och det är inte ok 😀😀😀😀😀

    1. fnulan skriver:

      Självklart gör dom det! Men, det finns olika metoder att gå vidare med det. Jag försvarar inte lokaltrafiken alls, jag försvarar de stackare som sitter där i skottriktiningen <3

  4. Carro skriver:

    🙏 Vad glad jag blir över att läsa ditt positiva meddelande till skåne trafiken.Precis som du själv nämnde så kan bussarna också hamna i kö som bilarna och av den anledningen bli sena.Tänk vad glada dom måste ha blivit på kundtjänst över ditt meddelande kan tänka mig att dom inte är vana vid att få beröm utam bara massa med skit

    1. fnulan skriver:

      Ja sprida kärlek är underbart och kostar inte ett dugg. Jag mår till och med ganska bra av det och säkert dom som fått kärleken också. Sämre är det nog för de som väljer att vara arga och sura, det kostar massor med energi.

  5. Du är en sån fantastisk människa och jag ser upp till dig massor, jag hoppas verkligen att jag en dag får chansen att träffa dig. Du har ett otroligt genuint hjärta ❤❤

    1. fnulan skriver:

      Men åååå tack!!! Vad snäll du är som skriver så. TACK!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..