Min stress och tips

Min egen stress

Min egen stress

Nu när jag pluggar till stresscoach så kommer jag fram till mycket om min egen stress. Jag har alltid sagt att jag stressar inte för att det är så roliga saker, jag stressar när jag är uttråkad trodde jag. Nej, det är när jag har tråkigt jag har återhämtning som är livsnödvändigt för överlevnad. Ännu en viktig anledning för oss föräldrar att tvinga barnen ha tråkigt. Det är inte själva stressen som är farlig, det är bristen på återhämtning.

Jag blir också rädd när jag ser vilka symtomen är för långvarig och farlig stress;

Vad bockar du av på denna listan:
Högt blodtryck
Sömnsvårigheter
Magont & magsmältningsproblem
Koncentrationssvårigheter, svårt att fokusera & minnessvårigheter
Ont och värk i kroppen, axlar, nacke & huvudvärk
Domningar, yrsel & stickningar
Muntorrhet
Lättirriterad, gråtmild, ilska & nedstämdhet

Jag checkar av de flesta av dessa… Hur många checkar du av?

Nu ska du få några väldigt enkla tips att börja med för att bryta några mönster… Och dessa har jag själv börjat med.
– Ha INTE Din telefon/padda/dator i sovrummet, du behöver inte titta på dessa under natten. Hjärnan ska veta att man SOVER i sovrummet.
– Titta inte på klockan om du vaknar mitt i natten. Det stressar dig bara om du har få timmar kvar att sova. Och sömnen är livsvikt- återhämtning!
– Gör INGENTING en stund varje dag. Ha tråkigt!
– Ät glutenfritt
– Inse att du MÅSTE göra förändringar
– ANDAS

Jag har insett att jag måste göra stora förändringar men jag börjar lugnt annars blir det pannkaka. De punkterna ovan är inte så jobbiga eller hur?
Vi tar ett steg i taget och insikt är det första.

SE SÅ! Skriv en kommentar med ett svar till mig (dig själv) Vad kan du göra för att minska din stress?

HÄR kan du läsa massor om min utbildning till Lic. Stresscoach. 

Min stress

Här får jag inre lugn…

Paulina skriver om det här med effektivitet. Vart ska det sluta? Ska vi vara så effektiva så att vi hinner med mer eller för att få mer återhämtning? Jag hoppas för det sista… Annars är vi illa ute!

    1. Den kan ligga i köket och ringa =) Eller skaffa en vanlig hederlig väckarklocka. Du vet en sån stenålders <3 Nu har jag turen att min man alltid går upp en timme innan mig. Jag vaknar oftast av mig själv kl. 7 om inte så väcker han mig.
      Gör det!!

      1. Oftast väljer jag Fyrkanten, Bryggan med stöd, Benen på stolen och Barnet med stöd.
        Kan varmt rekommendera Magdalena Mecwelds bok ”Vila dig i form med Yinyoga”, finns även som app

  1. Har hunnit pricka av den där listan några gånger tyvärr. Men jag har lärt mig mer om mig själv för varje gång. Men många gånger levt på gränsen till utbränd.

    För att stressa ner kan jag ibland behöva tvinga mig själv att sätta mig i soffan och göra nada. Eller att ta bort telefonen och bara vara här och nu när jag är ute med hunden i skogen (annars är det lätt att jobba via telefonen, till och med i skogen….). Mina hundpromenader är något av de absolut bästa för mig för att stressa ner. Även löprundor är det. Att få komma iväg och göra något HELT ANNAT. Både jag och min man är egenföretagare så vi kan jobba jämt (så länge barn sover eller är på förskola): Så här är det verkligen viktigt att planera in tid för varandra eller att göra något helt annat som får en att koppla bort jobb.

    1. ÅH skogen, stranden, picnic eller bara sitta på sin trappa framför huset och njuta av livet. Det är det bästa jag vet- och GRATIS!!! <3 Heja er.

  2. Jag säger check på alla punkterna. Jag är sjukskriven och sjuk i utmattningssyndrom. Spännande utbildning du går på och nyttig kan jag tänka. Kram Kamilla

    1. För tillfället så känner jag att det är mycket för egen del. Jag kan också använda utbildningen i mitt jobb som personalansvarig. Kram

  3. *Prioriterat och stängt ner en del av mina socialamedier.
    *Ökat tiden till mina kreativa stunder.
    *Jag har sökt till en utbildning inom trädgård så i vår lämnar jag jobbet inom barnomsorgen efter att i tio år jobbat med barn. Välkomnar nya utmaningar och längtar efter att se vart de ska ta mig.

  4. Superbra tips 🙂 Jag har märkt att yoga och meditation är det absolut bästa mot stress jag kan inte va utan det varje morgon 🙂

    Sovrumsmakeover på bloggen nu!

    Ha en kanon vecka! LOVE Maria på Inredningsvis

    1. Tack Maria!! Jag måste också komma igång med Yogan. Jag ska bara ta mig tiden….
      ÅH jag ska gå in och kika!!!
      Kram och Kärlek

  5. Hej! Jag är en förskollärare som har insett att för att inte hamna in i väggen behöver jag göra ett yrkesbyte. Jag är lite nyfiken på vad du jobbar med och vilka arbetsuppgifter du har i ditt företag? Jag känner just nu att jag är nyfiken på arbete liknande receptionist, assistent eller nåt åt det hållet… Vill du delge ditt jobb?

    1. Hej Linda,
      Förlåt att mitt svar dröjt men jag ville ha lite tid när jag skulle svara.
      Ledsamt att det är många som jobbar inom förskolans värld och inte orkar mer. Jag jobbade som barnskötare i 12 år men kände att jag hellre ville jobba på kontor och började plugga.
      Jag är arbetsledare för personliga assistenter- som en personalchef typ. Jag anställer, utbildar, ansvarar för arbetsmiljö, möten och massa annat. Mycket administrativt men mycket personliga möten med våra underbara medarbetare. Mitt jobb heter Omtanken i Skåne AB. Där kan du se vad vi gör http://www.omtankeniskane.se.
      Kan du inte prata med en yrkesvägledare som hjälpa dig på vägen? Sen tycker jag att det är galet att ni måste ha det som ni har det på era jobb…
      Stor Kram
      Fnulan

  6. Varit i den berömda väggen för några år sedan.
    Jobbet ”köpte” en ”kompis” som hängde med mig ett tag. En blandning av hjärnskrynklare och kbtare.
    Men varför ska man äta glutenfri kost ?

    1. Usch det låter jobbigt. Jag hoppas att du mår bättre nu.
      Gluten har jättestor påverkan på våra hjärnor! Framförallt vete. Det gluten vi äter idag är inte naturligt, istället för som det är i sin ursprung med 14 kromosomer har vi idag tillsatt grejer så det finns 42 kromosomer istället. Och all mat vi får i oss fungerar som byggstenar till kroppen, och då skapas fel information och kroppen inte kan hantera. Gluten ökar inflammationen i kroppen som i sin tur skapar eller förvärrar stressproblem. Gluten kan minska blodflödet till våra hjärnor som kan resultera i depression, ångest, svårare för inlärning och huvudvärk. Och det är så pass illa att gluten omförhandlas till morfin….. därför får vi abstinens.Det behöver inte vara bara detta som skapar stress men om det är mycket för kroppen så är det bra att göra det man kan. Gluten gör oss absolut inte pigga och friska tyvärr. Vårt tarmludd försvinner också av gluten och då får vi ett sämre näringsintag.
      1. Gluten är som en drog
      2. Det skapar en ständig inflammation i kroppen
      3. Det är som att gå runt med en ständig mini-influensa

      OJ vad det blev långt… Förlåt….

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..